Kunstnik Christian Ackermanni puitskulptuuride näitus kolis Tallinna toomkirikusse
Näitus “CHRISTIAN ACKERMANN. Tallinna Pheidias, ülbe ja andekas” kolis Niguliste muuseumist Tallinna toomkirikusse. Avamine toimub Tallinna Piiskoplikus Toomkirikus reedel, 11. juunil kell 12. Näitus jääb avatuks kuni sügiseni.
Näitus „Christian Ackermann. Tallinna Pheidias, ülbe ja andekas“ tutvustab Eesti barokiajastu skandaalseima ja võimekaima kujuri ning Eesti esimese vabakunstniku Christian Ackermanni (tegutses Tallinnas u 1674‒1707/1710) elu ja loomingut. Alates möödunud aasta hilissügisest kuni selle aasta maikuuni oli väljapanek üleval Niguliste muuseumis, kuid koroonapiirangute tõttu oli sellega enamikul kunsti- ja ajaloohuvilistel, samuti näituse ettevalmistamises osalenud kogudustel võimalik tutvuda vaid virtuaalselt. Seetõttu võttis Tallinna piiskoplik toomkogudus nõuks jätkata suurejoonelise väljapaneku eksponeerimist Tallinna toomkirikus, mis on nii skulptori säravaimate taieste asupaik kui ka tema kodukirik.
Juba oma eluajal Antiik-Kreeka kujuri järgi Tallinna Pheidiaseks tituleeritud Ackermann murdis end välja aastasadu püsinud jäigast tsunftisüsteemist. Aastatel 1680-1710 valmisid tema töökojas kõik Põhja-Eesti kaunimad altariseinad, kantslid ja vapp-epitaafid, krutsifiksid ja teised kiriku sisustuselemendid. Tänu Ackermanni moodsale arusaamale natuurist ja silmapaistvale puunikerdamisoskusele jõudsid temani kõik tähtsamad kunstitellimused, sealhulgas kuningas Karl XI initsiaale kandnud Tallinna toomkiriku altarisein, Eesti barokiaegse kiriku- ja skulptuurikunsti hinnaline pärl.
Tallinna toomkiriku näitusel saab näha suuremat osa Niguliste muuseumi väljapanekust, millel olid lähivaates esindatud ligi 60 Eesti erinevatele kirikutele loodud skulptuuri. Tänu kaasaegsele tehnikale saab vaadata ka Ackermanni skulptuuride üllatavat sisestruktuuri, hilisemate värvikihtide alla mattunud ja taasleitud säravat barokset polükroomiat ning keerutada kujudest tehtud 3D-mudeleid. Näitusekülastajal on lisaks kirikusaalile võimalik näitusega tutvudes teha ring peale ka ruumidele, kuhu tavaliselt ei satu ja avastada erineva rakursi alt ka Ackermanni loomingu tähtteoste koduks olevat pühakoda ennast: skulptuurid on paigutatud lisaks kirikusaalile ka kooriruumi, käärkambrisse ja kirikutorni. Kirikutalituste keskel saavad keskaegsed ja elutruud skulptuurid omakorda sümboolseks osaks kogudusest.
Avamisel sajandi näituseks nimetatud väljapanek on väärikas punkt neli aastat kestnud interdistsiplinaarne uurimisprojektile, milles 2017. aasta kevadest osalesid Eesti Kunstimuuseum, Eesti Kunstiakadeemia ja Eesti Evangeelne Luterlik Kirik. Omavahel ühendati jõud Ackermanni loomingu interdistsiplinaarseks uurimiseks, et tuua Eesti skulptuurikunsti omaaegne täht kõige säravamal viisil tagasi kunstiväljale. Lisaks loodi uurimisprojekti käigus Ackermanni teadusveeb, koostati monograafia ja Ackermanni digitund ning Niguliste muuseumis kulmineeruv ja hiljem Ackermanni tööde kodukirikutes jätkuv näituseprogramm.
Näituse “Christian Ackermann. Tallinna Pheidias, ülbe ja andekas” kuraatorid on Hilkka Hiiop ja Tiina-Mall Kreem. Väljapaneku ülesseadmisel Tallinna Piiskoplikku Toomkirikusse osales koguduse õpetaja Arho Tuhkru. Väljapanek jääb kirikus avatuks kuni 10. oktoobrini.