Hingehoiutelefonile helistajate mured on tõsised
Üle kolme kuu töös olnud üleriigilisele hingehoiutelefonile 116123 helistatakse kõige enam üksinduse ja ärevuse tõttu. Telefoni hõivatus ületab esialgseid ootusi.
17. juunil alustanud üleriigilise hingehoiutelefoni üheks tõukejõuks oli, et hädaabikeskus hakkas koroonakriisi ajal saama kõnesid inimestelt, kes tahtsid lihtsalt rääkida oma muredest ehk puudus sekkumist nõudev probleem. Sotsiaalministeeriumi poolt kriisiabi korras aasta lõpuni rahastatud projekti koordineerib sotsiaalministeeriumi haiglate ja hoolekandeasutuste kaplanaat ja teostab MTÜ Tartu Teoloogia Akadeemia.
Hingehoiutelefoni koordinaator Siimon Haamer kommenteeris ajalehele Eesti Kirik, et helistajate probleemid on tõsised. Kõige suuremaks teemaks on üksindus ja ärevus (umbes 40%), siis tulevad suitsiidsed mõtted (10%) ja äng, eluperspektiivi puudumine (5%). Religioosseid teemasid on statistika järgi 4%.
Kõige enam (27%) helistab vanusegrupp 50–59, seejärel (20%) 60–69aastased ja 70+ (10%). Nooremad helistavad vähe: 17–18aastaseid on 5%,vanuses18–29 5%; 30–39 8%, 40–49 9%. 10% on neid, kelle puhul hingehoidja ei osanud vanust hinnata. Mehi helistab veidi enam, 51%. Alla 17aastased on helistanud neljal korral. Helistajatelt otse andmeid ei küsita, kuid iga kõne järel märgib hingehoidja statistika tarvis üles helistaja hinnangulise vanuse, inimese soo ja üldiselt kõne teema.
Eelarves oli ette nähtud kõnekeskuse operaatorteenuse kuluks 2000 €, kuid tegelik kulu oli möödunud kuul üle 5000 €. See näitab hingehoiutelefoni oodatust suuremat hõivet.
Telefoni hõivatuse protsent on praegu 35. Kui see kasvaks üle 50%, siis jääks inimesi väheks, ütles Siimon Haamer. Praegu töötab viiel täistöökohal osakoormusega üksteist hingehoidjat, kellele kehtib kõrghariduse ja hingehoidja väljaõppe nõue. Hingehoidjate töö on emotsionaalselt pingeline ja nende vahetused 12tunnised.
Hingehoiutelefoni keskmine kõneaeg on 25–30 minutit. Kõneajad püütakse hoida kuni 45minutilised, et kõigil oleks võimalus abi saada. Siiski on oluline, et igaüks saaks oma mure ära rääkida.
Kõige vähem helistatakse öösel kella 02.00 hommikul kella 7.00-ni. Vahetust, kus poleks ühtegi kõnet, pole olnud. Venekeelset teenust on vajanud 5% helistanutest, inglise keeles on soovitud abi alla 1%.
Hingehoiu- ja abitelefoni kohta saab lähemat infot: https://hingehoid.ee/
Loe lisa:
- Kätlin Liimets „Üksindus, äng ja suitsiidsed mõtted“, Eesti Kirik 21.10.2020